Openbare ruimte

Beheer en onderhoud

Dagelijks onderhoud wegen en pleinen

Door onderhoud aan wegen en pleinen zorgen wij dat onze stad veilig en begaanbaar is. Dit doen wij door het repareren van scheuren in wegen en fietspaden, door het recht leggen van stoeptegels en het onderhouden van onze verkeerslichten en de openbare verlichting. Ook ontvangen we inkomsten. Nutsbedrijven moeten bijvoorbeeld een vergoeding betalen voor kabels en ladingen die in onze ondergrond zitten.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

activiteit

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

lasten 2028

baten 2028

lasten 2029

baten 2029

personeel

0,0

0,0

0,4

0,4

0,4

0,4

0,4

opdrachten

0,1

0,0

beheer

9,5

7,4

9,9

10,1

10,1

10,1

10,1

inkoop

5,8

2,9

5,4

4,8

4,7

5,0

5,5

doorbelasting

0,1

0,1

-0,2

-0,2

-0,2

-0,2

-0,2

subsidieontvangst

0,2

0,0

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

belasting

0,2

0,0

grond

1,3

0,9

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

overig

0,5

0,3

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

afschrijving

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

totaal

15,7

2,0

10,4

1,3

15,5

2,0

15,1

2,0

15,0

2,0

15,3

2,0

15,8

2,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

We bepalen zelf op welk kwaliteitsniveau het onderhoud moet plaatsvinden. We kunnen de kosten beïnvloeden door het kwaliteitsniveau aan te passen.

Zo zijn er gebieden die op een hoger niveau worden onderhouden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de stadscentra. Het begaanbaar houden van de wegen en pleinen en het borgen van de veiligheid zijn belangrijke randvoorwaarden.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan het onderhoud van wegen, straten en pleinen gaan we het minder vaak onderhouden. Dit betekent dat het er minder mooi uitziet. Ook kan het langer duren voordat schade aan bijvoorbeeld tegels gerepareerd wordt. Als er veel schade is, kan de stoep of straat onveilig worden om overheen te lopen, fietsen of rijden. Wanneer hierdoor ongelukken ontstaan, kunnen we als gemeente aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van hogere prijzen voor onderhoud (door marktontwikkelingen) bestaat de kans dat de kosten voor onderhoud hoger zijn dan waar wij rekening mee houden. We moeten dan meer kosten maken.
  • Schade aan het asfalt neemt toe, mogelijk verergerd door een ‘slechte’ winterperiode. Daardoor verslechtert de staat van het asfalt, zijn zwaardere onderhoudsmaatregelen noodzakelijk, stijgen de kosten en ontstaat er het risico op nog aanzienlijk meer kapitaalvernietiging in de komende jaren.  
Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 10:11:45 met de export van 11/19/2025 08:22:14