Almere City Marketing
Met dit bedrag ondersteunen we tot en met 2025 Almere City Marketing (ACM) via een jaarlijkse subsidie. ACM zet deze subsidie in om Almere meer bekendheid te geven als stad waar het aantrekkelijk wonen, recreëren, ondernemen en studeren is. Hiervoor voeren zij marketingprogramma’s uit voor publiciteit en promotie van Almere. Zij brengen vrijetijdsmogelijkheden onder de aandacht, waaronder het toeristisch en culturele aanbod via de VVV en Visitalmere.nl. Daarnaast voert ACM de regie over het evenementenfonds en kermissen en coördineert de evenementenagenda. Per 1 januari 2026 verandert deze werkwijze: de subsidie stopt, en ACM voert de citymarketing uit in opdracht van de gemeente, op basis van het nieuwe stadsmerk. |
|---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
activiteit | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 | lasten 2028 | baten 2028 | lasten 2029 | baten 2029 |
subsidie | 2,0 | 2,1 | 2,1 | |||||||||||
inkoop | 2,1 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | ||||||||||
totaal | 2,0 | 0,0 | 2,1 | 0,0 | 2,1 | 0,0 | 2,1 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 1,9 | 0,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
| Deze activiteit is: | volledig beïnvloedbaar | |
|---|---|---|---|
Citymarketing is geen wettelijke verplichting. Tot en met 2025 geeft de gemeente jaarlijks subsidie aan ACM. Deze moet elk jaar opnieuw worden aangevraagd en is de afgelopen jaren steeds toegekend. | |||
Maatschappelijke gevolgen
Het doel van citymarketing is gericht om Almere aantrekkelijk te laten zijn voor inwoners, bedrijven, studenten, recreanten en toeristen. Zonder deze inzet zouden mensen Almere en Almeerse evenementen minder goed weten te vinden, wat gevolgen heeft voor de tevredenheid van inwoners en de economische aantrekkelijkheid van de stad. Vanaf 2026 waarborgt de gemeente deze inzet door ACM rechtstreeks in te zetten voor citymarketing, op basis van het nieuwe stadsmerk. Zo blijft de continuïteit behouden, maar wordt de koers nadrukkelijker door de gemeente bepaald. |
|---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
In de overgang naar 2026 ligt het belangrijkste aandachtspunt bij de soepele overdracht van de subsidieconstructie naar de nieuwe opdrachtrelatie met ACM. Goede afstemming over het nieuwe stadsmerk en de daarbij horende marketingaanpak is daarbij essentieel. |
|---|
