Economie

City marketing

Almere City Marketing

Met dit bedrag ondersteunen we tot en met 2025 Almere City Marketing (ACM) via een jaarlijkse subsidie. ACM zet deze subsidie in om Almere meer bekendheid te geven als stad waar het aantrekkelijk wonen, recreëren, ondernemen en studeren is. Hiervoor voeren zij marketingprogramma’s uit voor publiciteit en promotie van Almere. Zij brengen vrijetijdsmogelijkheden onder de aandacht, waaronder het toeristisch en culturele aanbod via de VVV en Visitalmere.nl. Daarnaast voert ACM de regie over het evenementenfonds en kermissen en coördineert de evenementenagenda. Per 1 januari 2026 verandert deze werkwijze: de subsidie stopt, en ACM voert de citymarketing uit in opdracht van de gemeente, op basis van het nieuwe stadsmerk.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

activiteit

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

lasten 2028

baten 2028

lasten 2029

baten 2029

subsidie

2,0

2,1

2,1

inkoop

2,1

1,9

1,9

1,9

totaal

2,0

0,0

2,1

0,0

2,1

0,0

2,1

0,0

1,9

0,0

1,9

0,0

1,9

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

volledig beïnvloedbaar

Citymarketing is geen wettelijke verplichting. Tot en met 2025 geeft de gemeente jaarlijks subsidie aan ACM. Deze moet elk jaar opnieuw worden aangevraagd en is de afgelopen jaren steeds toegekend.
Vanaf 1 januari 2026 stopt de subsidie en gaat ACM werken via een quasi-inbestedingsconstructie. Daarbij blijft ACM verantwoordelijk voor de uitvoering van de citymarketing, maar gebeurt dit in directe opdracht van de gemeente, die als hoeder van het stadsmerk bepaalt welke koers wordt gevaren. Door de bezuinigingen die de raad voor de aankomende jaren heeft bepaald blijven van kracht. In de begroting voor 2026 is hier voor € 60.000 opgenomen; vanaf 2027 structureel € 200.000.

Maatschappelijke gevolgen

Het doel van citymarketing is gericht om Almere aantrekkelijk te laten zijn voor inwoners, bedrijven, studenten, recreanten en toeristen. Zonder deze inzet zouden mensen Almere en Almeerse evenementen minder goed weten te vinden, wat gevolgen heeft voor de tevredenheid van inwoners en de economische aantrekkelijkheid van de stad. Vanaf 2026 waarborgt de gemeente deze inzet door ACM rechtstreeks in te zetten voor citymarketing, op basis van het nieuwe stadsmerk. Zo blijft de continuïteit behouden, maar wordt de koers nadrukkelijker door de gemeente bepaald.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

In de overgang naar 2026 ligt het belangrijkste aandachtspunt bij de soepele overdracht van de subsidieconstructie naar de nieuwe opdrachtrelatie met ACM. Goede afstemming over het nieuwe stadsmerk en de daarbij horende marketingaanpak is daarbij essentieel.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 10:11:45 met de export van 11/19/2025 08:22:14