2e kwartaal

Afwijkingen per risicogroep

In deze groep geven we de wijzigingen van uitkeringen binnen het gemeentefonds weer. Van het Rijk hebben we de meicirculaire ontvangen. Daarin zijn onder andere de effecten van de voorjaarsnota van het Rijk verwerkt. Deze wijzigingen hebben we hieronder in drie groepen verdeeld. De wijzigingen in loon en prijsstijgingen van het gemeentefonds, de verandering van het plafond van het BTW compensatiefonds en overige bijstellingen van het gemeentefonds .

De wijzigingen van de inkomsten voor de jeugdhulp uit het gemeentefonds zijn niet hier weergegeven, maar bij de risicogroep sociaal domein.

En ten slotte hebben we vanuit de meicirculaire ook geld gekregen voor verschillende (nieuwe) taken waar ook uitgaven tegenover staan, deze zogenaamde taakmutaties staan in de bijlage onder de neutrale bijstellingen.

bedragen x € 1.000

omschrijving

2025

2026

2027

2028

2029

accres gemeentefonds en bijstelling loon en prijscompensatie

5.900

8.900

6.200

3.100

5.100

uitkering overschot BTW compensatiefonds

-4.330

-2.940

-2.940

-1.470

-2.270

overige bijstellingen gemeentefonds

300

3.100

3.300

3.800

4.100

totaal

1.870

9.060

6.560

5.430

6.930

accres gemeentefonds en bijstelling loon en prijscompensatie
bedragen x € 1.000

omschrijving

2025

2026

2027

2028

2029

a. accres gemeentefonds

4.500

6.000

6.600

6.800

7.900

b. bijstelling loon en prijscompensatie

1.400

2.900

-400

-3.700

-2.800

totaal

5.900

8.900

6.200

3.100

5.100

a. accres gemeentefonds
Als gemeente ontvangen we via het gemeentefonds geld voor loon en prijsstijgingen. Dit wordt accres genoemd. Hoeveel we ontvangen wordt berekend op basis van het percentage prijs bruto binnenlands product. Dit percentage wordt in het voorjaar (februari) en najaar (september) door het Centraal Planbureau gepubliceerd.

Met name het percentage prijs bruto binnenlands product voor 2025 is nu in het voorjaar 2025 hoger dan in het najaar 2024 werd verwacht. We krijgen daarom structureel € 7,9 miljoen extra accres.

b. bijstelling loon en prijscompensatie
Als gemeente maken we ook extra kosten doordat lonen en prijzen stijgen. Dit geldt voor de personeels- en inkoopkosten van de gemeente zelf, maar ook voor onze partners die geld van de gemeente ontvangen. Om te bepalen hoeveel we hiervoor moeten reserveren gebruiken we niet het percentage prijs bruto binnenlands product, maar gebruiken we andere indexcijfers die een betere inschatting geven van de werkelijke loon en prijsstijgingen. Dit leidt tot structureel € 2,8 miljoen aan extra kosten.

Het extra geld dat we ontvangen van het Rijk (het accres) is dus ruim € 5 miljoen hoger dan de extra kosten die we maken doordat lonen en prijzen stijgen. Dit komt onder andere doordat de nieuwe cao van gemeenten lager is uitgevallen dan we hadden verwacht op basis van landelijke indexcijfers.

uitkering overschot BTW compensatiefonds

bedragen x € 1.000

omschrijving

2025

2026

2027

2028

2029

a. afrekening 2024

-1.390

b. bijstelling 2025 en verder

-2.940

-2.940

-2.940

-1.470

-2.270

totaal

-4.330

-2.940

-2.940

-1.470

-2.270

a. afrekening 2024
Gemeenten kunnen de BTW die ze betalen op hun inkoop, declareren bij het BTW compensatiefonds. Als er na afloop van het jaar geld overblijft in het fonds, dan krijgen gemeenten dit overschot uitgekeerd. In september vorig jaar dacht het Rijk dat er landelijk € 447 miljoen zou overblijven. Nu het Rijk de jaarrekening 2024 heeft opgesteld, blijkt dat er € 115 miljoen minder over is. We krijgen dus minder uitgekeerd. Voor Almere gaat dit om een bedrag van € 1,4 miljoen.

b. bijstelling 2025 en verder
We hadden ook voor de begroting 2025 gerekend met een hoger landelijk overschot. Nu dat over 2024 veel lager is, moeten we ook de verwachting voor 2025 t/m 2029 verlagen. Dit wordt zo ook voorgeschreven door de provinciaal toezichthouder. Het ministerie van BZK adviseert, gezien de onzekerheid over de toekomstige ontwikkeling van de ruimte, ook om voorzichtig te zijn. Voor het jaar 2029 nemen wij daarom 80% van het geraamde overschot op in de begroting.

Dit leidt tot een structureel nadeel van € 2,3 miljoen in 2029.

overige bijstellingen gemeentefonds

De verdeling van het gemeentefonds is verder aangepast aan allerlei landelijke ontwikkelingen. Hierdoor wordt voor Almere per saldo meer geld uitgekeerd over de maatstaven. Dit wordt onder andere veroorzaakt door landelijke aanpassingen in de OZB maatstaven en de maatstaf bijstandsontvangers. Dit leidt tot een structureel voordeel van € 4,1 miljoen.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 10:11:45 met de export van 11/19/2025 08:22:14