Cultuureducatie
Wij besteden geld aan cultuureducatie voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Dit zijn mensen die zowel werkzaam zijn als leraar en als begeleider van kunstactiviteiten om leerlingen zo eerder met kunst en cultuur in aanraking te brengen. Wij steunen dit door subsidies te geven. |
|---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
activiteit | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 | lasten 2028 | baten 2028 | lasten 2029 | baten 2029 |
subsidie | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | |||||||
totaal | 1,3 | 0,0 | 1,3 | 0,0 | 1,4 | 0,0 | 1,5 | 0,0 | 1,5 | 0,0 | 1,5 | 0,0 | 1,5 | 0,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
| Deze activiteit is: | volledig beïnvloedbaar | |
|---|---|---|---|
Aan deze uitgaven zijn geen wettelijke verplichtingen verbonden. Vanaf 2029 is het budget volledig beïnvloedbaar omdat organisaties een meerjarige subsidie kunnen aanvragen over de jaren 2026 t/m 2028. In de zomer van 2025 is de Cultuurkoers 2040 & Cultuurplan 2025-2028 vastgesteld. Hierin is een nieuwe subsidiesystematiek opgenomen waarbij wordt gewerkt met 4 subsidielijnen, A t/m D. Naast het nieuwe cultuurplan zijn voor cultuursubsidies aanvullende regels opgesteld in de subsidieregeling cultuur 2026-2028. Organisaties kunnen onder meer een meerjarige subsidie aanvragen. | |||
Maatschappelijke gevolgen
Met cultuureducatie dragen wij bij aan de ontwikkeling van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs. Zonder cultuureducatie komen deze kinderen misschien niet in aanraking met verschillende vormen van cultuur. Zij zullen dit dan zelf moeten ontdekken. |
|---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Voor deze activiteit zien wij geen risico's met een financieel gevolg. |
|---|
