1e kwartaal

Afwijkingen per risicogroep

Projectvertraging

Het komt voor dat er geld overblijft doordat projecten of activiteiten vertragen. We hanteren het uitgangspunt dat dit geld in principe alleen kan worden doorgeschoven als:

  • het om incidenteel geld gaat
  • er een concreet bestedingsplan is, bijvoorbeeld doordat al verplichtingen zijn aangegaan
  • of als het om Rijksgeld gaat, wat we in latere jaren moeten besteden

Dit geld wordt dus doorgeschoven om het werk op een later moment alsnog te doen.

bedragen x € 1.000

omschrijving

2025

2026

2027

2028

2029

Afvalwater Oosterwold

500

500

-661

digitaliseringsstrategie

-1.130

1.260

-1.260

POK middelen vertraagde uitgaven

-25

RWF middelen

-334

subsidie mondzorg Ondersteuning noodhulp

-50

taskforce huisvesting urgenten

-500

Terugdraaiing voorstel resultaat bestemming 2025 Hulp KOT gedupeerden

1.954

verwijderingsbudget Pierre de Coubertinlaan 21

-120

totaal

416

380

599

-1.260

Afvalwater Oosterwold

Op basis van het raadsvoorstel Fasering, verrekening en dekking afvalwaterzorg Oosterwold (23225) is geld beschikbaar gesteld voor de afvalwaterzorg in Oosterwold. Er waren toen nog veel onzekerheden, bijvoorbeeld over wanneer welke kosten zich zullen voordoen. We stellen deze inschatting nu bij, op basis van de actuele inzichten.
Bij de 3de kwartaalrapportage dachten we dat er in 2024 geld over zou blijven op het budget afvalwater voor Oosterwold. We stellen dit nu bij op basis van de definitieve cijfers over 2024. Daarnaast hebben we de fasering aangepast.

digitaliseringsstrategie

Binnen de digitaliseringsstrategie, onderdeel cloud & sourcing, lopen verschillende onderdelen door naar 2025. Het overbrengen van de netwerkschijven vraagt om een zorgvuldig proces vanwege privacy gevoelige data. Dit kost meer tijd dan gedacht. De migratie van de applicaties naar de nieuwe omgeving is door verschillende, vooral technische, oorzaken vertraagd. Met migratie bedoelen we het overzetten van de applicatie van het ene systeem naar het andere, nieuwe, systeem. De technische issues hebben we opgelost maar dit betekent wel dat het migratietraject langer doorloopt en dat we kosten moeten maken voor de nieuwe omgeving (Azure). Verder zijn er projecten vertraagd door capaciteitsproblemen bij de gemeente en de leveranciers. Dit geldt onder andere voor het project vervanging van het beheersysteem openbare ruimte en de vernieuwing van de websites. We stellen voor om het budget dat over is in 2024 beschikbaar te stellen in 2025. Verder passen we de begroting 2027 en 2028 aan vanwege een administratieve oorzaak, per saldo neutraal.

POK middelen vertraagde uitgaven

Voor POK systeem leren en Versterken uitvoeringscapaciteit wijkteams zijn er middelen bij de Q4 rapportage doorgeschoven naar 2025. Bij de Q4 rapportage is een aanname gedaan van het financieel effect van de vertraging. Deze is bij de jaarrekening 2024 geactualiseerd

RWF middelen

RMT:
Voor de doorontwikkeling van het RMT is eenmalig € 0,3 miljoen beschikbaar gesteld door het Rijk. Bij de Q4 rapportage 2024 is reeds € 0,2 miljoen doorgeschoven naar 2025. Nu wordt de resterende 0,1 miljoen ook doorgeschoven naar 2025.  De planning was dat per 1 januari het RMT zou worden opgeheven en op zou gaan in het Regionaal Werkcentrum Flevoland. De € 0,1 miljoen die overblijft gebruiken we in het eerste halfjaar 2025 om het RMT voort te zetten. Daarna houdt het RMT op te bestaan en gaat op in het op te richten Regionaal WerkCentrum (RWC).

RWF:
De uitvoering van projecten zoals aanpak jeugdwerkloosheid en crisisdienstverlening is ook vertraagd. Hierdoor geven we € 0,2 miljoen minder uit. Dit geld schuiven we ook door naar volgend jaar.

subsidie mondzorg Ondersteuning noodhulp

Bij de Programmabegroting 2025 is voor 2025 en 2026 twee keer € 200.000 beschikbaar gesteld voor extra ondersteuning van noodhulporganisaties. In 2025 was een bedrag van € 50.000 gereserveerd voor mondzorg voor kinderen. De uitvoering van deze regeling is vertraagd.  Omdat het om incidenteel geld gaat wordt voorgesteld dit bedrag door te schuiven naar 2025.

taskforce huisvesting urgenten

Aanvullend op de resultaatbestemming die bij de vierde kwartaalrapportage is ingediend, stellen we een resultaatbestemming van € 500.000 voor. Het is namelijk niet gelukt om in 2024 de afspraken over de afwikkeling van de bijdrage aan de onrendabele top voor de aankoop van de L. Armstrongweg 36 af te ronden. De hiervoor gereserveerde bijdrage van € 500.000 zal daarom in 2025 besteed worden.

Terugdraaiing voorstel resultaat bestemming 2025 Hulp KOT gedupeerden

Bij de jaarrekening 2024 gaan we de kosten voor begeleiding en hulp aan KOT gedupeerden volledig afrekenen op basis van werkelijk gemaakte kosten. Voorheen werden de begeleidingskosten (plan van aanpak, contact leggen, begeleiding en nazorg) vergoed via normbedragen. Het normbedrag ontvangen wij in één keer terwijl de begeleiding over meerdere jaren plaatsvindt. Daarom hadden we € 4 van dit (norm)budget doorgeschoven naar 2025.
Door de overgang naar werkelijke kosten schuiven we nog  2 miljoen van de ontvangen normvergoedingen door naar 2025. Dit bedrag zal in 2025 in minderen worden gebracht op de declaratie van de werkelijke kosten voor begeleiding richting het Rijk.

verwijderingsbudget Pierre de Coubertinlaan 21

In 2024 is rekening gehouden in het budget met het verwijderen van de tijdelijke opvanglocatie op de Pierre de Coubertinlaan. Echter blijft deze locatie voorlopig nog in gebruik en zal verwijdering naar verwachting pas in 2026 plaatsvinden. Wij willen daarom middels een resultaatbestemming het overgebleven budget voor verwijdering van 2024 naar 2026 verplaatsen.

Deze pagina is gebouwd op 05/08/2025 14:24:42 met de export van 05/08/2025 13:39:34