Inleiding
De tweede kwartaalrapportage is financieel het vertrekpunt voor de begroting 2026-2029
Deze begroting is tegelijk de laatste voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. We voelen de verantwoordelijkheid om de gemeentefinanciën goed achter te laten voor onze opvolgers. Dat is ingewikkeld, omdat gemeenten bij de afgelopen Voorjaarsnota geen zekerheid hebben gekregen over de structurele inkomsten voor jeugdhulp en demping van het ravijn. Vanuit Den Haag hebben we ook de komende periode weinig meer te verwachten, zeker nu het kabinet demissionair is.
Het zal daarom een begroting zijn van schaarse middelen, knelpunten die binnen de programma’s moeten worden opgelost en ingewikkelde bezuinigingen vanuit de programmabegroting 2025 die moeten worden ingevuld. Ongetwijfeld zal ook de jeugdhulp een belangrijk thema zijn. We moeten in september zicht hebben op de effecten van zorgcontracten die vanaf 1 januari 2025 zijn gaan lopen. We gaan ook investeren, bijvoorbeeld in stevige lokale teams. Hiervoor willen we geld vrijmaken, wat op termijn moet leiden tot lagere zorgkosten.
Het zal verder een sobere begroting zijn zonder nieuw beleid, met ook weinig tot geen financiële ruimte voor de komende raadsperiode.
We hebben de meicirculaire van het Rijk ontvangen
Daarin staat hoeveel geld gemeenten van het Rijk ontvangen. Deze circulaire was extra belangrijk, omdat het Rijk aan zou geven hoe zij met het advies van de commissie-Van Ark om zou gaan. De commissie adviseerde het Rijk en de VNG hoe om te gaan met de stijgende kosten in de jeugdhulp en het invullen van (rijks)bezuinigingen.
Het Rijk heeft het advies van de commissie van Ark maar voor een stukje overgenomen
Het Rijk heeft in haar Voorjaarsnota extra geld gegeven voor de jeugdhulp. Deze besluiten zijn in de meicirculaire verwerkt. Het gaat voor Almere om € 5 miljoen in 2025, bijna €16 miljoen in 2026 en € 15,5 miljoen in 2027.
- We krijgen bijvoorbeeld geld om het ravijn te dempen, gekoppeld aan de jeugdhulp.
- Daarnaast neemt het Rijk structureel 50% van de doorwerking van het tekort in 2024 voor haar rekening. De andere helft komt voor de rekening van gemeenten.
- Verder worden de bezuinigingsmaatregelen twee jaar naar achteren geschoven. Hiervoor ontvangen gemeenten tot en met 2027 extra geld.
Tegenover deze drie posten heeft het Rijk zonder enkele onderbouwing de bezuiniging van de jeugdhulp verder verhoogd. Hierdoor krijgen gemeenten structureel geen extra geld. Het geld dat we krijgen is tijdelijk, te weinig en doet geen recht aan de uitspraak van de commissie van Ark. Vanaf 2028 verslechtert het perspectief hierdoor met ruim € 14 miljoen. In de rapportage worden de effecten van Almere verder toegelicht, in de risicogroep sociaal domein.
We hebben de overige bijstellingen uit de meicirculaire verwerkt
Als gemeente ontvangen we via het gemeentefonds geld voor loon en prijsstijgingen. Dit wordt accres genoemd. Hoeveel we ontvangen wordt berekend op basis van het percentage prijs bruto binnenlands product. Dit percentage is gestegen daarom ontvangen we meer accres. Als gemeente maken we ook meer kosten doordat lonen en prijzen stijgen. Het extra accres dat we ontvangen is structureel ruim € 5 miljoen hoger dan de extra kosten die we maken. Dit komt onder andere doordat de nieuwe cao van gemeenten lager is uitgevallen dan verwacht.
Naast dit voordeel zijn er nog andere bijstellingen die per saldo uitkomen op een voordeel van € 2 miljoen. Het totale structurele voordeel op het gemeentefonds komt daarmee uit op ongeveer € 7 miljoen in 2029.