Parkeerwinkel in stadhuis
Status | niet ingevuld, niet realistisch | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De parkeerwinkel (bestaande uit de publieksbalie met werkplekken en de meldkamer) is nu ondergebracht in de Blekerstraat. De ruimten worden gehuurd. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Op dit moment is er sprake van een lopend huurcontract tot 1-1-2027. Het contract moet uiterlijk halverwege 2026 opgezegd worden. Dit brengt het risico mee dat er geen huisvesting beschikbaar is (momenteel beschikt het stadhuis niet over een geschikte ruimte). |
---|
JmV: doorstroom 18+ en van behandeld naar begeleid wonen en transformatie
Status | niet ingevuld, niet realistisch | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De nieuwe regionale contracten van jeugdhulp met verblijf en een aantal transformatieproducten starten door eerder uitstel pas per 1 januari 2025. Tegelijkertijd is een deel van de transformatie nu al gestart, onder meer door ombouw van groepen door aanbieders naar kleinschaligere woonvoorzieningen, meer inzet van intensief ambulant in het lokale veld en andere activiteiten zoals Team Anders (TAS). Het is voor gemeenten belangrijk om vanuit de toegang te sturen op alternatieven voor zware verblijfsvormen, echter moeten deze alternatieven wel voorhanden zijn. Er zitten veel 18+'ers in een behandeld wonen plek (circa 40% van de plekken). Doorstroom naar een volwassenenvoorziening is goedkoper en creëert ruimte binnen de jeugdhulp. Hiervoor zijn een aantal concrete acties genomen, te weten:
Verder wordt er nu weinig gebruikt gemaakt van begeleid wonen. Dit is een lichtere variant van behandeld wonen. Dit komt onder andere omdat één aanbieder deze plekken nu niet aanbiedt omdat zij de tarieven te laag vindt. We willen daarom vanaf 2025 behandeld wonen gaan afschalen naar begeleid wonen. De nieuwe tarieven en contracten die zijn gesloten moeten dit mede mogelijk maken. Er zijn nog een aantal maatregelen die verder uitgewerkt moeten, maar die wel essentieel zijn om de transformatie te bewerkstelligen. Hiervoor is een beheersplan en stevige sturing vanuit de regio en lokale toegang nodig. Het gaat om:
|
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
De maatregelen doorstroom 18- naar 18+ voorzieningen en het omzetten van behandeld wonen naar begeleid wonen zijn realistische maatregelen. Voorwaarde is een strakke sturing op contracten en dat er voldoende 'woonvoorzieningen zijn' voor de doorstroom van 18+'ers. Deels komen er volgend jaar extra volwassenenplekken bij. Maar dit is wel een aandachtspunt die eerst moet worden uitgewerkt alvorens de bezuiniging volledig kan worden ingevuld. De maatregelen voor goedkopere zorg en verminderen instroom moeten nog uitgewerkt worden. Ze zijn wel van essentieel belang om de transformatie te maken en bijvoorbeeld ook de instroom en groei van jeugdhulpkosten te verkleinen. |
---|
Maatregelen hervormingsagenda Jeugd
Status | niet ingevuld, niet realistisch | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Vertrekpunt voor de Hervormingsagenda is het advies van de Commissie van wijzen uit 2021. De voorgestelde structurele besparing van €1 miljard vanaf 2027 vormt de financiële doelstelling van de agenda. Maatregelen in de agenda zijn zo goed mogelijk kwantitatief gevalideerd. Rijk en VNG zijn het eens over een groot deel van de maatregelen van ongeveer € 650 miljoen. Voor de resterende € 380 miljoen zijn er echter onzekerheden over verwachte opbrengst en duurzaamheid van de maatregelen. Het gaat om de besparing rond reikwijdte/afbakening, de doorbraakmethode, versterken normale leven, en de afbouw residentiële zorg. Het implementatieplan voor de Hervormingsagenda is landelijk besproken. Aandachtspunt zit in het realiteitsgehalte van de fasering van het invullen van de bezuiniging. Afspraak is dat het Rijk gemeenten compenseert als de bezuiniging door vertraagde wetgeving / kaderstelling vertraagd. Gezien dit risico is tot en met 2025 geen besparing opgenomen. Inmiddels is het rapport van de commissie van Ark over de Hervormingsagenda Jeugd (Groeipijn) gepubliceerd. Dit rapport evalueert de uitvoering van de Hervormingsagenda Jeugd en doet aanbevelingen voor verbetering. Over de belangrijkste bevindingen en hoe wij hiermee omgaan hebben wij een raadsbrief gestuurd. In het hoofdstuk sociaal domein staan de financiële gevolgen. Maatregelen die in ieder geval genoemd worden in de hervormingsagenda zijn: |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Gezien de maatregelen nog niet hard door te voeren zijn / wetgeving nog niet gereed is staat de bezuiniging op rood. Specifiek de volgende aandachtspunten.
We hebben de bezuiniging financieel afgeboekt door een nog te ontvangen bedrag op te nemen richting het Rijk. Het risico is dat we geen of minder geld van het Rijk ontvangen. Hiervoor hebben we een risicoreservering opgenomen van € 15,6 miljoen. |
---|