bedragen x € 1.000
risico's | restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag |
---|---|---|---|---|
(A) | (B) | (AxB) | Q3 2024 | |
Omgevingswet en WKB | 5.000 | 60% | 3.000 | 3.000 |
totaal | 5.000 | 3.000 | 3.000 |
Omgevingswet en WKB
Op 1 januari 2024 zijn de Wet Kwaliteitsborging Bouwen en de Omgevingswet in werking getreden. De invoering van beide wetten betekent een grote wijziging van het omgevingsrecht en heeft een groot effect op de wijze waarop de gemeente werkt en samenwerkt met partners en medeoverheden. De invoering heeft ook negatieve financiële consequenties waarvan op dit moment nog niet zeker is of en in welke mate het ministerie van Binnenlandse Zaken de financiering van het gewijzigde takenpakket zal invullen. We zijn aangesloten bij de werkgroep monitoring omgevingswet die de effecten de komende jaren in beeld gaat brengen. Wij hebben de afgelopen tijd onderzoek uitgevoerd naar de financiële effecten en dienstverleningseffecten voor de gemeente Almere en naar mogelijke verhaaloplossingen. Daarover zijn we nadrukkelijk nog in gesprek met de VNG en het ministerie van BZK. Het nadeel hebben we ingeschat op € 1,5 miljoen per jaar. Ook zijn we op 1 januari 2024 nog niet klaar met het invoeren van deze wetten. Op 1 januari 2032 moeten beide wetten in volledige omvang zijn ingevoerd. Daarbij gaat het niet alleen om een technische invoering, maar ook moet de wijze van werken (de geest van de wet) in de driehoek stad, organisatie en bestuur goed geborgd worden zodat voor alle partijen helderheid en transparantie ontstaat in de verwachtingen en ambities die we met elkaar hebben. Dit voorkomt financiële risico's en claims gedurende het realiseren van initiatieven. Het goed invoeren van de wetten kost extra geld of er zijn wellicht nog andere onvoorziene financiële effecten. In 2024 hebben we minder vergunningen afgegeven dan in 2023 en vooral de grotere bouwvergunningen waardoor de legesinkomsten harder zijn gedaald dan verwacht. We hebben wel extra kosten gemaakt doordat in 2024 alle processen onder de OW en WKB nieuw waren. Daardoor zijn de kosten minder gedaald dan de |
---|
Beheersingsmaatregelen
De gemeente volgt de ontwikkelingen nauwgezet en anticipeert waar mogelijk tijdig op deze ontwikkelingen. Er is ruimte voor bestuurlijke keuzes om dit dekkingsvraagstuk te verkleinen en er is breder aanvullend onderzoek nodig om de daadwerkelijke effecten en alternatieve dekkingsmogelijkheden in kaart te brengen. Hiervoor treden wij ook in overleg met medeoverheden en kijken daarbij ook naar de rol van de Rijksoverheid bij deze belangrijke wetgevingsoperatie. We zijn aangesloten bij de werkgroep monitoring omgevingswet die de effecten de komende jaren in beeld gaat brengen. Ook zijn wij aangesloten bij het onderzoek transitiekosten dat uitgevoerd wordt door KPMG/Cebeon. De resultaten van dit onderzoek hebben nog niet tot concrete vergoedingen geleidt In 2024 hebben wij de VNG monitor ingevuld. De terugkoppeling over het 4e kwartaal moet nog plaatsvinden, evenals de jaarrapportage. |
---|
Financiële inschatting
We hebben onderzoek uitgevoerd naar de effecten voor de gemeente Almere en naar mogelijke verhaaloplossingen. Het nadeel hebben we ingeschat op structureel € 1,5 miljoen. We worden hier tijdelijk voor gecompenseerd door het Rijk. We weten alleen nog niet hoeveel geld we tijdelijk van het Rijk krijgen. We hebben dit nu ingeschat op 3 jaar lang € 1,5 miljoen. Deze effecten hebben we in 2022 al in de begroting verwerkt. |
---|