bedragen x € 1.000
risico's | restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag |
---|---|---|---|---|
(A) | (B) | (AxB) | Q3 2024 | |
Garantstelling Huisvuilcentrale | 25.400 | % | ||
Taakdifferentiatie brandweer Veiligheidsregio | 5.000 | 3.000 | 3.000 | |
Afbouwtrajecten cultuur | 3.000 | 1.000 | ||
overige risico's | 6.773 | 1.370 | 1.047 | |
totaal | 40.173 | 5.370 | 4.047 |
Garantstelling Huisvuilcentrale
De gemeente Almere bezit 4,7% van de aandelen van de HVC en heeft samen met de andere aandeelhouders een garantstelling afgegeven. Almere staat garant voor de langlopende leningen, zoals overeengekomen bij de aanvang van de HVC in 1996. De omvang van de leningen op 31 december 2024 is € 524,8 miljoen (€ 24,5 miljoen voor Almere op basis van 4,7% aandelen). Bij een faillissement is dit het maximale risico voor de gemeente Almere. Onderdeel van het aandeelhouderschap vormt de ballotageovereenkomst, waarin de gemeentelijke aandeelhouders onder andere voorwaarden voor de garantstelling hebben opgenomen. De aandeelhouders ontvangen jaarlijks 1% garantstellingsprovisie over het bedrag waarvoor zij garant staan. |
---|
Beheersingsmaatregelen
We hebben met de aandeelhouders van HVC besloten om een aantal beheersmaatregelen door te voeren, zoals:
De wethouder financiën neemt namens de gemeente Almere deel aan de Algemene Leden Vergadering. De voorbereiding doen we samen met andere Flevolandse aandeelhouders. Via de aandeelhoudersvergadering oefent de gemeente Almere invloed uit op het beleid van de HVC. |
---|
Financiële inschatting
Het restrisico is gelijk aan de huidige garantstelling. Deze bedraagt € 25,4 miljoen. Het risicobedrag nemen we op als pro memorie (pm). We verwachten de komende jaren geen direct risico. De afgelopen jaren heeft de HVC samen met de aandeelhouders de strategie aangepast en beheersmaatregelen genomen. De HVC laat daardoor een positief resultaat zien. |
---|
Taakdifferentiatie brandweer Veiligheidsregio
De rechtspositie van vrijwilligers was in strijd met Europese regels. Volgens deze regels moeten vrijwilligers voor hetzelfde werk betaald te worden gelijk aan de beroepsmedewerkers. De Veiligheidsregio's gaan ervan uit dat het Rijk dit zal compenseren. Vooralsnog is de besluitvorming hierover al een paar keer uitgesteld. De eerste jaren heeft de veiligheidsregio opgelost binnen hun eigen reserves. Nu de reserve leeg is, vragen ze aan gemeente een extra bijdrage voor 2025. Voor de jaren erna nemen we nu een risicoreservering op. Dit gaat om twee keer € 2,5 miljoen. |
---|
Beheersingsmaatregelen
De Veiligheidsregio's zijn in onderhandeling met het Rijk en het uitgangspunt is dat zij de kosten moeten betalen. |
---|
Financiële inschatting
We reserveren € 3 miljoen. Dit is 60% van het maximale tekort over de komende twee jaar. |
---|
Afbouwtrajecten cultuur
Bij de vierde kwartaalrapportage 2024 hebben we € 1 miljoen gereserveerd voor afbouwtracjecten voor cultuurinstellingen. Dit komt omdat de zaaglijn was bereikt. Inmiddels is er geld beschikbaar gesteld voor de overbrugging. Ook is het nieuwe cultuurplan 2026-2028 gepubliceerd. Daarin willen wij culturele functies instellen met bijbehorende losse subsidieplafonds. Het is mogelijk dat er organisaties die in 2025 wel subsidie ontvangen in het nieuwe systeem in 2026 geen cultuursubsidie zullen ontvangen. Voor langlopende subsidiepartners is er een afbouwverplichting conform de subsidieverordening. |
---|
Beheersingsmaatregelen
We kunnen nu nog niet inschatten of en in welke omvang afbouwtrajecten noodzakelijk zijn. Dat is ook afhankelijk van de besluitvorming in uw raad. |
---|
Financiële inschatting
We passen de risicoreservering die we bij de vierde kwartaalrapportage 2024 hebben opgenomen nu niet aan. Deze blijft op € 1 miljoen staan tot we dit beter in kunnen schatten. |
---|